Proměny Sochorky

Část ulice pplk. Sochora mezi ulicí Dukelských hrdinů a Bubenskou se poslední dobou změnila. Původní asfaltové chodníky byly nahrazeny povrchem z dlažebních kostek, plánovány byly i jakési mobilní velkokvětináče (viz Klubpraha7.cz) – pokud by to byla obdoba proslavených květináčů smíchovských, je dobře, že k realizaci nedošlo. Popularitu ale Sochorka získala díky možnosti zbavit se nepotřebných krámů z domácnosti a spolehlivě parkovat na zásobovacím místě bez nutnosti vlastnit parkovací kartu.

Sochorka jako skládka domovního odpadu

Už několik let funguje část Sochorky pro přistavení velkoobjemových kontejnerů jako vynikající služby pro občany, kteří se potřebují zbavit zbytečných věcí, pro které jsou normální popelnice malé. A tak se tato část Sochorky přeměňuje měsíc co měsíc na obrovskou skládku (na vozovce i na chodníku – viz např. Občané sobě), protože málokdy stačí jeden přistavený kontejner. Tato služba je bezplatná a možná i proto hojně využívaná. Dosud bylo trvání takové skládky omezeno zpravidla na den před přistavením kontejneru a následující den byl prostor zcela očištěn.

Letošní povodně jako by zavedly nový přístup k tomuto místu. Červnový termín pro přistavení kontejneru byl zrušen z důvodů zatíženosti městských firem prací na likvidaci následků povodní. To ovšem nebránilo mnoha občanům ten kontejner si tam prostě představit a svých zbytečných věcí se zbavit jenom tak volně na vozovku a na chodník. Město tak nepřistavením kontejneru nic neušetřilo, protože o „černou skládku“ se stejně postarat muselo. Horší je, že to možná bylo impulsem pro vytváření černé skládky bez ohledu na termín přistavení kontejneru. Nejnovější termín byl 16. 7, ale skládka existovala už 3. 7. (viz úvodní obrázek).

Mnoho občanů si také neláme hlavu s tím, co do velkoobjemových kontejnerů nepatří: živnostenský odpad, nebezpečný odpad (např. autobaterie, zářivky, barvy, rozpouštědla, motorové oleje a obaly od nich), bioodpad, stavební odpad, dále pak pneumatiky, elektrospotřebiče, televizory a pc monitory, počítače, lednice, mrazáky a sporáky. Takže např. televizory i lednice lze mezi vyhozenými věcmi vidět dost často. Přitom Praha má opět jednu velkou vymoženost, a to jsou sběrné dvory (pro Prahu 7 slouží sběrný dvůr ve Voctářově ulici), kde odevzdat lze v podstatě jakýkoliv odpad kromě směsného, přičemž všechny druhy odpadu lze odevzdat zdarma kromě pneumatik. Dokonce i stavebního odpadu se lze zbavit tímto způsobem, a to v množství až 1 m3 měsíčně. Přesto jsou i pro tyto druhy odpadu nezřídka využívány právě velkoobjemové kontejnery.

Sochorka jako parkoviště vozidel bez parkovací karty

Problém se zásobovacími místy existuje (zřejmě nejenom) v Praze 7 od počátku zavedení zón placeného stání. Např. v otázkách a odpovědích na webu P7 lze narazit na stížnost právě na neoprávněné parkování na místech vyhrazených pro zásobování. Stížnost z 22. 1. 2010 se týká konkrétně zásobovacích míst v Čechově ulici, v ul. M Horákové, v Ovenecké atd. Tenkrát ve své obšírné odpovědi náměstek ředitele Městské policie Praha 7 kromě jiného uvedl:

„Situace kolem míst pro zásobování si je MP OŘ-7 plně vědoma. Problémem je především povědomí občanů zneužívajících tato stání o nemožnosti realizovat odtah vozidla v případě stání nad 15 minut navíc vozidlem, které evidentně neslouží k zásobování. V současné době vycházíme z logického výkladu, že osobní vozidlo stojící déle než 15 min na místě určeném pro zásobování, nemůže závažným způsobem bránit plynulosti provozu, pokud zde obvyklá zásobovací vozidla /nákladní/ stávají v intervalu do 15 min. Z tohoto důvodu je nerealizovatelný odtah vozidla jako překážky. Použití jiného prostředku např. technického prostředku k zabránění odjezdu vozidla, je v porovnání s odtahem neúčinné. Problémem je navíc dokazování takového přestupku, neboť v případě místa pro zásobování do 15 min. musí strážník přestupci prokázat stání vozidla nad tento interval. Strážník proto musí na místě setrvat déle než 15 minut nebo se na místo vracet opakovaně.“

Jinými slovy, z hlediska městské policie je situace prakticky neřešitelná. Proto jsem sám opakovaně navrhoval změnu režimu zásobovacích míst na režim analogický placeným parkováním – volné parkování v nočních hodinách. Tenkrát (viz otázky a odpovědi na webu P7 z 30. 3. 2012) jsem na tento návrh dostal odpověď:

„Vaším dotazem jsme se zabývali jak s odborem dopravy MHMP, tak v dopravní komisi. Magistrát by povolil změnu podtabulky tak, aby zásobování bylo omezeno, ale dopravní komise byla proti, protože zásobování probíhá již od rána od 05 h, a to by žádný řidič neodjel, a když je potřeba zásobovat, má městská policie možnost zaparkovaná auta na zásobovacích místech odtáhnout. Požádáme městskou policii, aby se zaměřila na denní i noční parkování na zásobovacích místech.“

A jaký je v dnešní době stav? Konkrétně zásobovací místo v Sochorce je prakticky soukromým parkovacím místem (dlouhodobým) vozidel bez parkovací karty, zásobovací vozidla postávají na přechodu a MP zřejmě stačí jednou za měsíc dát lístek za neoprávněné parkování. Takže by se dalo říci, že nakonec jsou všichni spokojeni, jenom jaksi pravidla, která většina lidí dodržuje, dostávají pěkně na frak.

Oba popsané případy mají primárně původ v liknavosti orgánů, které se o pořádek v městské části mají starat. Nyní se už situace natolik vymkla z rukou, že zřejmě při stupňující se ignoraci pravidel občany se jakékoliv individuální zásahy minou účinkem. Prostě porušování pravidel se stalo zvykovým právem, stejně jako je u našich nejvyšších volených zástupců přidělování trafik…

Ivan Tinka

Příspěvek byl publikován v rubrice Doprava a parkování, Obecné, Životní prostředí. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

7 komentářů u Proměny Sochorky

  1. Bod napsal:

    Kdyby se represe ze strany MP ještě zvýšila, konečně by se podařilo eliminovat poslední zbytky drobných řemeslníků provozujících služby na území P7, pořádně zavařit menším obchodníkům zavislým na občasném dojezdu přespolních zákazníků a dát to sežrat spoluobčanům, kteří si třeba dovolí autem půjčeným z práce dovézt nějaké věci domů. A to je jistě blahodárný cíl, že? Jen žádné zneužívání, zvláště pak nějakými náplavami!
    Slyšel jsem, že nechvalně známá p. Vitásková nyní vyplácí některým aktivním spoluobčanům 200,-Kč za každé udání. Nevím, co je na tom pravdy, ale krásně by to zapadalo do národní práskačské tradice.

  2. Bod napsal:

    .. a jen tak k zamyšlení, pane Tinka, když se něco mezi občany stává, jak sám píšete „zvykovým právem“, nesvědčí to o něčem náhodou? Dějinná zkušenost celkem jasně dokládá, že pokaždé, když vrchnost, strana apod. byla rozhodnuta prosazovat něco nesmírně užitečného a správného, co bylo v příkrém rozporu s všeobecnými zvyky a tradicemi, nedopadlo to dobře. Když skupina pitomců schválí demokratickou cestou nějakou blbost, třeba regulaci dopravy v klidu, neznamená to, že se tím z blbosti stane správná věc. EU nám to na příkladech vtlouká do hlavy každý den. Město má být přívětivým prostorem pro své obyvatele, ne nápravným zařízením…. Onehdá mě pobavilo vaše naivní zklamání nad postupem soudruhů z KSČ(M). Třeba dojdete časem poznání, že to není „jen o lidech“.

  3. admin napsal:

    O zónách jsem už debatovali na jiných místech, já Vám k tomu sotva řeknu něco víc. Akorát mám trochu problém s Vaším kategorickým odsudkem „pár pitomců“, protože skutečnost byla jiná. Při zavádění zón, po vzoru P1 byly velké diskuse jak v P3, tak v P7 (nevím, jestli jste tenkrát tady byl nebo ne, jestli o tom něco víte, pokud ano, omlouvám se za nošení dříví do lesa). V P3 dokonce vzniklo silné hnutí, které zóny odmítalo (mám pocit, že se dokonce dostali do zastupitelstva). U nás v P7 to až tak dramatické nebylo, každopádně se to stalo předmětem volebního programu, který se ve volbách prosadil, takže se dá říci, že zóny byly zavedeny se souhlasem většiny volících občanů. Může se Vám to nelíbit, můžete mluvit o pitomcích, ale na podstatě to nic nezmění. Co je správné nebo není, je hodně relativní, ale pokud je něco „uzákoněno“, mělo by se to dodržovat. V tom nemám také pochybnosti, jinak bychom žili v divočině, kde bychom se navzájem ušlapali. Pokud je něco „uzákoněné“ špatně, pak je třeba využívat cesty, aby se to změnilo. Ale zase „zákonným“ způsobem.
    Jestli dojdu ještě k nějakému „poznání“ nevím, nějaký ten rok života ale už za sebou mám, abych si mohl dovolit i určitou „naivitu“ – kterou pro sebe zdůvodňuji snahou nepodléhat předsudkům. Máte sice pravdu, že to není „jen o lidech“, ale já si myslím, že dnes je to hlavně o lidech.
    I.Tinka

  4. admin napsal:

    A ještě k tomu prvnímu příspěvku: Z hlediska řemeslníků a služeb si myslím, že jsou postiženi hlavně sami občané, kteří mají tu vymoženost, že přece jenom najdou místo k parkování. Oni si to totiž zaplatí občané: K nám když přijde jakýkoliv řemeslník, automaticky si počítá parkovné, a to bez ohledu na to, jestli pochází z P7 nebo z jiné MČ. Pokud je domácí a platí parkovací kartu (drahou) má to samozřejmě v nákladech, které zaúčtuje zákazníkovi. Stejně, jako to činí „přespolní“. Nějak v tomto rozdíl moc nevidím (domácí/přespolní).
    I. Tinka

  5. Petr napsal:

    Chybi mi opet srovnani se zahranicim. Jedna vec jsou parkovaci zony, druha vec jsou ceny za jejich vyuziti. Ze jsou v CR ceny mnoha veci ve srovnani se „zapadem“ astronomicke mnozi vedi, byt se o tom samozrejme nesmi v mediich moc psat. O cenach potravin (o kvalite nemluve), telekomunimacnich sluzeb, obleceni se to uz obecne vi.

    Mene uz o cenach za MHD nebo parkovani. Nemohu si pomoct, ale parkovaci kartu za 30000 Kc pro podnikatele nelze nazvat jinak nez zlodejinou. Rozumna mesta se snazi preferovat MHD misto aut (sam auto nemam, proto bydlim ve meste abych ho nepotreboval), jenze kvalita sluzeb MHD se kazdym rokem snizuje.

    Ceny jizdenek pro jednotlivou jizdu (opruz OpenCard nepocitam) jsou v prazske MHD vzhledem k jeji rozloze a ukonceni provozu metra uz o pulnoci drahe ve srovnani se zahranicim, a to prepocitavam jen podle kurzu CZK/EUR. S prihlednutim k rozdilum v kupni sile to vychazi jeste hure (jako u vetsiny veci v CR, v posledni dobe uz i u sluzeb). Pak se nelze divit takovemu mnozstvi aut. Poplatky za parkovaci zony, ktera spociva v tom ze obcas nekdo namaluje modrou caru a postavi par automatu jsou v nynejsi vysi zkratka absurdni. Dlouhodoba neschopnost kontrolovat podminky vyuzivani techto zon ostatne dokazuji, ze je to opet jen dalsi platba za nic.

    • Petr napsal:

      Jeste jsem zapomnel na jednu vec, ty lesy zbytecnych znacek na kazde krizovatce oznamujici konec/zacatek placene zony. Co naplat ze existuji studie i prakticke pokusy, kdy nadmerne mnozstvi (v tomto pripade pro bezpecnost provozu zcela zbytecnych) znacek prokazatelne snizuje pozornost ridicu a tim celkovou bezpecnost. To si zase nekdo urcite proloboval zakon, ze tam ty znacky „musi“ byt. A ty obcane, ty to zaplat. Jako s tou ohyzdnou svetelnou tabuli v Korunovacni ulici (to museli pamatkare asi opit) za cca 3 mega, tam teda aspon cast penez pry navratila EU.

  6. admin napsal:

    Máte Petře v mnohém pravdu, vše ale nakonec zaplatí řadový občan: Parkovné řemeslníků v ceně jejich služeb, neefektivní hospodaření dopravního podniku v cene jízdenky, atd. Zdá se ale, že většině občanů je to nejspíš jedno.

Napsat komentář