Tento ilustrativní obrázek ze 14.10. názorně ukazuje, jak nyní probíhá komplexní úklid komunikací na území MČ Praha 7. Podle tiskové zprávy Magistrátu, „Praha respektuje a bude respektovat rozsudek Nejvyššího soudu České republiky (viz také Klubpraha7), po kterém pozastavila odtahy vozidel z komunikací prováděné podle § 19, odst. 5 a odst. 6 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, protože soudem požadovaná navrácení vozidel na jejich původní místo je komplikované a často nemožné. Proti rozsudku Praha podala ústavní stížnost k Ústavnímu soudu ČR, ale výsledek rozhodnutí ÚS nelze v dohledné době předjímat. Proto rada schválila nezbytná opatření, aby bylo město vůbec schopno normálně fungovat.“ K tomuto se dále uvádí: „Věcně zatím rozsudek komplexní čištění komunikací tolik neomezuje, protože většina řidičů respektuje upozornění a dopravní značení a auta sami včas přemístí. Parkujících aut zůstává na místě čištění zhruba pět procent.“
Z uvedeného plyne, že tady existuje problém, který proceduru komplexního úklidu komunikací dříve nebo později značně zkomplikuje, případně z části nebo úplně zablokuje. Je jenom otázkou času, kdy postupně opadne reflex strachu řidičů z možného odtahu vozidla, takže počet těch, kteří se s přemisťováním nebudou obtěžovat, výrazně naroste. Je sice pravda, že postih pokutou zde stále existuje, ale pro ty, co „na to mají“, to nebude patrně dostatečnou motivací. S nárůstem počtu vozidel, která během čištění zůstanou na komunikacích, se účinnost této rozsáhlé akce značně sníží.
V porovnání s tímto problémem se pak v otázkách a odpovědích na webu Prahy diskutovaný počátek zákazu zastavení v 7 nebo v 8 hodin ráno jeví jako problém zcela triviální. Radnice Prahy 7 sice slibuje anketu pro zjištění, jakou dobu by občané preferovali, ale po zkušenostech z jiných obdobných anket lze oprávněně pochybovat o schopnosti radnice vytvořit odpovídající reprezentativní vzorek respondentů. Možná by stačilo jenom se zamyslet nad tím, komu asi by pozdější počátek zákazu zastavení mohl vadit. V současnosti je doba úklidu vymezená 7 až 14 h. Kdyby se začátek posunul na 8. hodinu, měl by být konec v 15 hodin. Tento konec by nemohl omezovat ani ta nejranější ptáčata, kterým začíná pracovní doba v 6 hodin – dříve než k 15. hodině se domů nevracejí. Anebo by stačilo nechat si poradit od vlastních občanů a zjistit zkušenosti s počátkem úklidu od 8. hodiny v Praze 2. Jenomže to by se muselo hledat, jak problém řešit, nikoliv jak ho obcházet. A tak zatímco v Praze 7 se bude složitě hledat řešení počátku komplexního úklidu, nedostatečně motivovaní řidiči budou rozhodovat o jeho smysluplnosti vůbec.
Ivan Tinka
Ono když to mytí bylo od 8:00, tak to také bylo do 14:00. Když nás osvobodili, už asi nebyla taková pracovní morálka, tak si šintli o hodinu. Já jsme proti tomu bojoval už před deseti lety. Na tom je nejneuvěřitelnější ta předposranost úředníků i volených orgánů před TSK. Oni se jim to bez připravované obskurní ankety, (kterou bych jim dovedl udělat s výsledkem, jaký by si přáli), bojí i říct! Na to opravdu není potřeba referenda, jak tam napsal jakýsi pán, ale stačí zdravý rozum. Bohužel, ten buď absentuje zcela, nebo v tom všichni kejvaj.
Já se někdy úředníkům ani moc nedivím. Když je někdo schopný si stěžovat, že si zadřel třísku na lavičce a chce náhradu poplatku za návštěvu lékaře k vytažení třísky, umím si představit i stížnost, že někdo uklouzl na banánanové slupce a zranil se před osmou hodinou, k čemuž by nedošlo, kdyby byl úklid od 7. hodiny. Pak může být taková anketa jakousi berličkou pro rozhodování zdravým rozumem.
I.Tinka
Pokud se podíváte na http://www.praha7.cz/otazky-a-odpovedi, připadá vám stejně jako mně, že se soudruzi z radnice s tím posunutím čištění na 8:00 začínají devótně posírat? Asi se tam něco děje a úředníci si už nejsou moc jistí. Po deseti letech, co jim to cpeme. Slušný skóre…
Aktuálně.cz informuje, že Ústavní soud odmítl stížnost Správy služeb hlavního města Prahy na verdikt Nejvyššího soudu o povinnosti vracet auta zpět na místo, odkud byla odtažena např. při úklidu ulic. A úřady nesmí po lidech chtít ani peníze za to, že auto, za jehož odtah majitel nezaplatil, měsíce zadržovaly na záchytných parkovištích. Z toho ovšem pro správce komunikací vyplyne zjevně úkol, jak si s úklidem poradit do budoucna, protože s ukázněností řidičů moc počítat nemůže.
I.Tinka